Thursday 10 April 2014

Kahwin muda


Kahwin muda . Apa kes aku bukak cerita tentang kahwin muda ni ? Haha. Ini kes ada orang tu tak menyempat-nyempat nak kahwin la ni . Absolutely bukan aku.. Aku nak jugak kahwin tapi bukan as soon as posible . Memang tak lah .. Calon pun tadak .

Tapi kan , kalau fikir-fikir balik , korang tak rasa ke kahwin muda adalah satu benda yang paling cool dalam hidup? Sebab dulu-dulu aku ada cita-cita nak kahwin muda tau . Gila cool kot kahwin muda . Dulu aku berangan nak kahwin umur 16 pastu husband aku umur 18 . Aku nak sama sekolah dengan dia, and husband aku haruslah budak hotsetap ohsem kat sekolah, so aku bangga ada suami hotsetap . Berangan konon-konon kitorang kahwin atas dasar paksaan family macam drama-drama melayu yang boring kat tv tu , mula-mula tak suka , lepas tu mula love after married . Lepas tu happy ever after . Sweet je kan . Haha. Gila sakai angan angan aku dulu . Angan-angan monyet lah katakan.
  
But seriously , kahwin muda memang ohsem kan? Korang dapat melalui zaman remaja, zaman awal dewasa , zaman dewasa, zaman awal tua , zaman tua dengan orang yang korang sayang . Walaweh ! Sound like sweet je lahh . Seriously , aku tak tahu lah kehidupan orang kahwin tu , tapi yang aku tahu , hidup lepas kahwin memang banyak cabaran and FUN . Tak kira lah korang kahwin umur berapa pun . Sebab bukan umur penentu alam perkahwinan korang bahagia ke tak .

Bagi aku , kematangan dan pemikiran yang paling penting . Kalau orang tu kahwin umur 30 tahun tapi masih tak matang , still akan ada problem jugak . Well, perempuan lagi cepat matang. Tapi bagi aku lelaki paling penting untuk matang sebab lelaki akan jadi Imam untuk keluarga . So , lelaki kenalah matang . Kalau kahwin muda pun dapat suami perangai macam budak tadika , asyik kira nak enjoy , tak pikir tanggungjawab buat apa ? Tapi itu tak pe lagi . Dapat nya suami yang kaki pukul , memang habis ..
 
Tapi , mengikut agama Islam itu sendiri , kahwin muda adalah digalakkan . Daripada couple bertahun-tahun, tak tentu hala , last last end up and break up . Tak ke bullsit semua masa yang korang dah habiskan sepanjang couple tuh . Rugi tau !

So bagi kawan-kawan aku dan korang-korang yang memang ada niat nak kahwin muda, aku bagi tepukan gemuruh untuk korang . Well said, good choice sista and brada . Tapi kalau aku... tunggu habis belajar dulu la kot . Biar dapat bawak kereta sendiri dulu , dapat pegang duit hasil kerja sendiri dulu , baru fikir pasal kahwin . Tapi macam biasa , kita manusia hanya merancang . Allah yang menentukan segalanya . For me , jodoh is something yang unexpected . Miracle things that we can't imagine . But , I trust Him. Indeed He is the best planner . Keep smile and bai bai..

1 comment:

  1. Ko mngarut apa ni... Jgn ikut zaman rasul dlu org tk fikir sgt psal masa dpn... Skrg org berebut2 nk fikir psal kerjaya bkn nk khwin, kahwin perkara kmudian tk sronok pn khwin awal2 ni... Ko khwin awal laki tkder krja ko nk bgi anak mkn apa

    ReplyDelete